دانش و فناوری

نبوغ رکورد پرواز دیگری را در مریخ ثبت کرد

بالگرد نبوغ ناسا سریع‌تر از همیشه بر روی سطح مریخ پرواز کرد. این ماشین پرنده شبیه به پهپاد، در طول شصت و دومین پرواز خود بر روی سیاره سرخ، به سرعت 10 متر در ثانیه رسید. رکورد قبلی 8 متر بر ثانیه بود که پایان ماه گذشته ثبت شد.

نبوغ اولین بار در آوریل 2021 به آسمان مریخ رفت و به اولین هواپیمایی تبدیل شد که پروازی قدرتمند و کنترل شده‌ را در سیاره دیگری انجام داد. با این‌حال، اولین پرواز فقط یک شروع بود. از آن زمان این هلیکوپتر مسافت بی‌سابقه 708.9 متر را طی کرد، که ثابت می‌کند می‌تواند به‌راحتی در جوی بسیار نازک‌تر از زمین پرواز کند.

مجموع مدت زمان پرواز نبوغ در 62 پرواز خود 113 دقیقه است. بالاترین ارتفاعی که در طول این پروازها به آن رسید نیز 24 متر است. ارتفاع‌گیری به نبوغ امکان می دهد تصاویر هوایی را بگیرد که برای تیم استقامت مفید است، زیرا آنها به دنبال ایمن‌ترین و کارآمدترین مسیرها برای فرود مریخ‌نورد خود هستند.

هدف اصلی ماموریت کنونی مریخ، جستجوی شواهدی از حیات باستانی است. با کمک بالگرد نبوغ، استقامت از مجموعه ابزارهای علمی خود برای جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از سنگ و خاک استفاده می‌کند که پس از جمع‌آوری در ماموریت بعدی، برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر به زمین آورده‌ می‌شود.

این بالگرد همچنین درحال جمع‌آوری داده‌هایی درباره شرایط سیاره است. که می‌تواند به ناسا کمک کند برای اولین ماموریت انسانی خود به مریخ، که احتمالا در دهه 2030 انجام می‌شود، بهتر آماده شود.

موفقیت طراحی نبوغ، مهندسان ناسا را برای ایجاد نسخه‌های پیشرفته‌تر از آن برای مأموریت‌های آینده به مریخ مجاب می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا